Кіно здатне збільшувати потоки туристів на Закарпаття, залучати інвесторів, давати робочі місця, впливати на регіональні рішення. От за культовим фільмом “Мої думки тихі”, знятим в області, створюється туристичний маршрут, який уже вабить київських туристів. Це реальний кейс, який неодмінно мав би стати прикладом для наслідування. Кіно може популяризувати локації своїх зйомок – у цьому переконаний Антоніо Лукіч, режисер “Мої думки тихі”. Він узяв участь у панельній дискусії “Креативні індустрії Закарпаття” на Форумі Re:Open Zakarpattia і розповів, як кіноіндустрія могла би просувати найзахідніший регіон України.
Далі – пряма мова.
Часто креативні індустрії – це сума особистостей, які ці індустрії роблять та підвищують потенціал рідного краю. У цьому контексті я можу спиратися тільки на власний досвід, тому говоритиму про кіно.
Кіно історично притягує дуже багато туристів у місця своєї драматургії. Опинившись у Відні, ви стовідсотково згадаєте про фільм “Третя людина” та сходите на оглядове колесо (тут знімали епізоди, – ред.). Фільм “Залягти на дно в Брюгге” щороку приваблює десятки тисяч туристів у це сумне і нудне європейське містечко (усміхається, – ред.). Акі Каурісмякі (фінський режисер, – ред.) своєю особистістю буквально заманює туристів до Фінляндії. Згадайте, що зробив телесеріал “Гра престолів” із містом Дубровник у Хорватії – це ж просто поп-культурна мекка.
Знімаючи кіно на Закарпатті, ви зробите значний вклад не тільки в туризм, а й дасте роботу місцевим людям, які можуть доторкнутися до чогось такого, що потім навіть може стати культовим у чомусь. Якщо створити систему, яка буде підтримувати виробництво фільмів, то це може дуже круто сприяти розвитку зйомок в Ужгороді, в регіоні.
“Мої думки тихі” показали у всьому світі на 70 кінофестивалях, може, більше. Коли я спілкувався із глядачами, мене запитували, що я мав на меті, коли робив цей фільм. Я трішки жартома казав, що хотів підвищити туристичний потенціал рідного краю. І люди реально з Відня, Люксембургу, Єгипту запитували про сакуру, про води в Косино… Я подумав, що якщо хтось із них після перегляду фільму поїде сюди, на Закарпаття, це буде моя власна перемога. Але попереджав, що в Косино у нас трішки дорого, щоби європейці просто були до цього готові (усміхається, – ред.).
Після такого досвіду я зрозумів, що кіно, окрім того, що експортує певну систему цінностей, воно ще й здатне впливати на суспільство, рішення та розвивати регіони. Адже коли на Закарпаття приїжджають японці, щоби подивитися на місцеву сакуру, яку вони бачили в кіно, – це круто і це особиста така маленька перемога.
Ми з друзями вигадали туристичний маршрут шляхом наших героїв (фільму “Мої думки тихі”, що знімали на Закарпатті, – ред.). Тобто це і сакура, і дегустація молока на буйволячій фермі, і ферма страусів, і гори в Рахові. У наступному році (про це говорилося 7 листопада, Антоніо має на увазі 2021-й рік, – ред.) ми плануємо зробити маршрут, це буде така пізнавально-розважальна туристична пригода, у якій я розповідатиму про кіно. У мене вже на цей тур (станом на листопад 2020-го року, – ред.) є близько 30 попередніх заявок – від людей, які вже хочуть поїхати і залишити свої гроші на Закарпатті.
Хочемо, аби щороку, на сакуру, цей туристичний маршрут повторювався. Мені здається, що це буде такий крутий спот на мапі Закарпаття.
Свій третій або четвертий фільм я мріяв би зняти про готель “Закарпаття”, у мене мама там пропрацювала років 15, і багато чого цікавого розповідала про те, що відбувалося у цьому готелі. Я дуже хотів би це зняти, але не знаю, коли зберуся робити таке історичне кіно про 80-ті роки в Ужгороді. З іншого боку, а готель “Закарпаття” ще стоятиме в Ужгороді в такому вигляді, в якому мені потрібно, чи мені доведеться будувати павільйон десь під Києвом? Я маю дуже великі сумніви, чи готель доживе до моменту, коли захочу зняти там це кіно.
Ужгород цілком втрачає своє історичне обличчя – через багато факторів. Сьогодні мені важко уявити кадр в Ужгороді без якихось надбудов… Навіщо збагачувати лише інтер’єри, як тепер відбувається у суспільстві, тобто люди цілком начхали на екстер’єр. Наприклад, у нас стоїть закритий кінотеатр “Ужгород” у самому центрі міста, і це була дуже приваблива точка для нас, коли ми були школярами. А тепер він закритий. Це була би така маленька деталь, яка, мабуть, сприяла би тому, щоби люди мали якесь культурне середовище.
Насправді, збереження архітектурного вигляду міста теж є дуже важливим – це, першочергово, можуть шукати іноземні інвестори для зйомок кіно.
З іншого боку, на Закарпатті є де знімати. Косино – чудова кінолокація, як на мене. Тут (на Закарпатті) є все, насправді. Нема тільки моря. Наприклад, Голівуд – унікальне місце, де поряд і пустелі, і гори, і можна знімати хоч про Австрію, хоч про Єгипет чи стародавній Рим. Закарпаття – чимось теж Голівуд, але тут нема моря та пустелі, зате є інші місця.
У регіоні знімають якісь фільми, вони потім потрапляють до підбірок “Фільми, зняті на Закарпатті” – раз на 10 років виходить така підбірка… Але є дуже гарний приклад хлопців, які дійсно реалізовують свої, я називаю, великі амбіції у маленькому містечку. Це хлопці з “Нашої файти”, вони – повноцінні режисери й оператори, створюють крутий локальний контент, зрозумілий за межами міста й області. Це супер-класний приклад.
Цей матеріал створений редакцією Varosh у форматі авторської колонки на основі прямої мови Антоніо Лукіча з панельної дискусії «Креативні індустрії Закарпаття» Форуму Re:Open Zakarpattia» та Varosh Talks interview.
Цей матеріал представлений ГО «Інститут Центральноєвропейської Стратегії» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст продукції є винятковою відповідальністю ГО «Інститут Центральноєвропейської Стратегії» та не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США. Забороняється відтворення та використання будь-якої частини цієї продукції у будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання чи використання в будь-який інший спосіб без відповідного посилання на оригінальне джерело.
Varosh