Наталія Гучела, 35 років, власниця магазину «Мандарин».8 років успішного бізнесу.
– Що потрібно знати, перш ніж почати бізнес?
– Вже зараз я можу точно сказати, що починати треба з бізнес-плану. Вивчити ринок, прорахувати можливу конкуренцію та тверезо оцінити свої можливості. Здорова та чесна конкуренція – це найкращий стимул для розвитку. Якщо це стосується одягу – варто обирати марку, яка ще не представлена в місті та сміливо займати свою нішу. Магазинів багато, а хороший одяг знайти важко. Про що це говорить? В першу чергу про те, що ринок перебуває лише на стадії формування, тож свіжа та грамотна ідея може добре вистрілити.
– Як обрати вид діяльності?
– Важко стати успішним, займаючись тим, що ти ненавидиш. Відкриваючи магазин одягу треба усвідомлювати, що крамниця – це не твій особистий гардероб. Це не шафа і не розвага, це – відповідальність, щоденна біганина по рутинним справам, фондам, ведення бухобліку і так далі. Звісно, в ідеалі – зробити щось унікальне, чого більше ні в кого немає, але якщо ти віриш у те, що робиш та живеш своїм заняттям – все вийде.
– Чому ти вирішила займатися одягом?
– Я з’їздила в Італію, там побачила культуру вибору одягу та ставлення європейців до речей. Мені сподобалося кілька брендових магазинів, однак на той момент оптимальним у співвідношенні ціна-якість був Benetton.
Спочатку сегмент покупців був широкий – середній клас, клерки і т.д. Після кризи ситуація дещо змінилася, втім це глобальні явища, всюди так. Складність на початковому етапі полягала ще й у тому, що у 2005-му році, коли я відкрила магазин «Мандарин», смаки у більшості покупців були типові СНД-шні – строкаті, яскраві речі, вечірні та відверті були в фаворі. Тож, стриманий одяг Benetton здавався клієнтам надто нудним та невиразним.
За вісім років роботи з одягом та смаками людей, я чітко усвідомлюю, що продасться, а що залишиться до сезонних знижок.
– Як не прогоріти та що враховувати, відкриваючи магазин одягу?
– Вивчити ринок. Хибна думка "якщо у когось це гарно продається, то і в мене вийде продавати те саме". Треба чітко бачити свого покупця, уявляти що це за люди, яка їхня кількість та платоспроможність.
Ще один важливий фактор – грамотно вибрати місце, продумати інтер‘єр та асортимент. Прорахувати програми лояльності та заохочення, не скупитися робити акції та сезонні знижки – краще продати речі по собівартості, аніж накопичувати одяг, який наступного сезону продати буде вкрай важко.
Якщо раніше рентабельність була 150%, можна було ставити хоч 300% націнку – у людей були гроші, зараз правила ведення бізнесу змінилися – вдається «виїжджати» за рахунок товарообігу.
– Яких помилок ти б тепер не припустилася, маючи свій сьогоднішній досвід тоді, у 2005-му?
– Я б ніколи не взяла в оренду настільки величезний магазин, яким був перший "Мандарин" – 150 м². Зваженіше б ставилася до підбору персоналу, проводила тренінги, вимагала більшої дисципліни та ввічливого ставлення до клієнта.
Ще одна типова помилка на початку бізнесової діяльності – неправильне розуміння функцій власника. Якщо ти відкрив бізнес – ти маєш знати абсолютно все про нього, вміти обслуговувати клієнтів, кожен день цікавитися тим, що коїться у тебе в магазині.
– Від чого варто утриматися та чого остерігатися на старті бізнесу?
– Надто великі кредити на старті бізнесу – не найкраща ідея. Якщо немає впевненості, що товар вдасться реалізувати, то краще утриматися від великих витрат, правильніше було б рухатися поступово. Всі домовленості фіксувати на папері – довгострокові договори оренди з прописаною ціною, договори з постачальниками з чітко сформульованими умовами та термінами.
– Як стати успішним до 35 років?
– Все дуже індивідуально, але враховуючи наші реалії – треба рано починати працювати. Поєднувати навчання і роботу. Непогано мати партнера по бізнесу, надійного та з однаковим баченням ведення справи. Однак головне – щиро прагнути досягти успіху та впевнено займатися тим, у що віриш та що любиш.
Вікторія Рижова, спеціально для Varosh.com.ua
Фото: Віктор Дьомін