Закарпаття сьогодні – біла пляма на карті децентралізованої України. За даними моніторингу Міністерства розвитку територій, Закарпаття займає останнє місце серед 24 регіонів за темпами впровадження децентралізаційної реформи.
У регіональної влади, адміністрації та депутатів обласної ради, поки що немає офіційно схваленої позиції щодо формування ефективної системи адміністративно-територіального устрою області. Немає офіційно схваленої! Оскільки область на сьогодні єдина в Україні, де не затверджено перспективний план формування територій громад.
Проте нова облдержадміністрація та обласна рада вже на найближчій сесії обласної ради, яка має відбутися 26 вересня, хочуть змінити ситуацію – схвалити перспективний план формування громад.
Адже від цього залежить:
- Перспективи розвитку регіону. Без формування ефективного адміністративно-територіального устрою, створення спроможних громад, область приречена бути дотаційною і не матиме можливостей для розвитку. Від створення спроможних громад залежить розвиток області.
- Можливості для життя і розвитку людей. Ми всі проживаємо не в Києві чи області, а в конкретних громадах. Від спроможності громади забезпечити надання основних послуг (освіта, охорона здоров’я, безпеки, адміністративні послуги тощо) залежить як кожен з нас реалізує себе у житті.
- Імідж влади. Попередній керівник області блокував децентралізаційну реформу – в результаті керівник з ганьбою залишив свою посаду, а регіон втратив п’ять років на розвиток. У області немає жодної опорної школи, стан доріг жахливий, якість освіти найнижча в Україні… Тому якщо не виправити швидко помилки, дух Москалязавжди може наздогнати. Давайте не наступати на ті самі граблі.
- Реалізація національної політики на впровадження децентралізації.П резидентом було окреслено першочергові завдання щодо впровадження реформи, зокрема логічне завершення адміністративно-територіальної реформи. Тому схвалення перспективного плану на сесії обласної ради – сигнал для всіх, що час реформ настав.
Перед сесією обласної ради хотілось би окреслити основні рамки щодо перспективного плану Закарпатської області.
- Перспективний план має бути схвалений якнайшвидше. Це дорожня карта для об’єднання територіальних громад та затвердження нового адміністративно-територіального устрою області.
- Відкинути всі політичні і персональні інтереси, і схвалити перспективний план створення саме спроможних територіальних громад. На п’ятий рік реалізації реформи і за рік до проведення нових місцевих виборів, які мають відбутися на новій територіальній основі, потрібно уникнути створення невеликих громад, які не відповідають методиці.
- Врахувати такі критерії:
-
- Кількість населення у кожній громаді має бути не менше 5-7 тис. У протилежному випадку громада будуть повність залежати від дотацій, видати на утримання апарату будуть сягати більше 60% від власних доходів.
- Площа сільської територіальної громади має сягати не менше 200 км2. Для сільської території важливий земельний податок, тому чим більша територія, тим більші надходження до місцевого бюджету.
- Кількість дітей шкільного віку у центрі громади має бути не менше 250 учнів. У протилежному випадку неможливо буде сформувати спроможну освітню мережу, освітньої субвенції не буде вистачати, якість освіти буде низькою. Тільки за наявності достатньої кількості учнів можна забезпечити надання освітньої послуги на належному рівні.
- Територія має бути нерозривною та логічною. Має бути передбачено, що з будь-якої частини громади можна доїхати до центру без виїзду за межі громади. Потрібно уникнути, коли одна громада буквально «врізається» у територію іншою, створюючи апендикси, трикутники, півкола чи будь-які інші геометричні фігури.
- Врахувати спільні інтереси великих міст та навколишніх територій.Природньо, що великі міста є зоною притягання для навколишніх територій. Загальне правило – живу у селі, працюю у місті. На прикладі Ужгорода та Мукачева всі навколишні території зав’язані на відповідних містах. Основні послуги, зайнятість – у містах. Тому логічним є створення великих громад з центром у містах Ужгород, Мукачево, Виноградів, Хуст, Іршава та інші. Потрібно уникнути ситуації, коли місто Ужгород пропонують залишити у власних межах. Це програшний шлях як для міста, так і для навколишніх сільських рад.
І наостанок потрібно пам’ятати – реформа адміністративно-територіального устрою робиться на десяток років вперед.
У таких речах потрібно відкинути всі персональні поточні інтереси і об’єднатися, щоб сформувати логічну, ефективну систему адміністративно-територіального устрою області.
У даному випадку очікуємо позитивних новин із Закарпаття – схвалення перспективного плану формування спроможних громад вже на сесії 26 вересня 2019 року.
Іван Лукеря, експерт з питань місцевого самоврядування спеціально для Varosh
*** Цей матеріал опубліковано, як авторська колонка, відтак редакція Varosh може не розділяти погляди та думки, які автор висловив у даній публікації.