Думки

Дух Москаля у Закарпатській ОДА та децентралізація

23 Серпня 2019 487

Днями експерт з децентралізації Володимир Феськов написав авторську колонку про специфіку реформи на Закарпатті, і його матеріал спричинив і скандал, і гучну дискусію, і якісну реакцію. При чому, на цю колонку відреагували як у Закарпатській ОДА, так і в уряді. Своє слово про децентралізацію на Закарпатті сказав і Іван Лукеря, який займається цією реформою по всій країні.


 

З колишнім головою Закарпатської ОДА Москалем Геннадієм у регіоні (та і в більшості знаючих людей в Україні) залишилися тільки такі асоціації – некоректність, безвідповідальність, безгосподарність, непрофесійність. Якщо ми хочемо побачити Україну, якої не торкалася рука управлінця, зразка 2014 року – потрібно їхати у Закарпаття.

Москаль пішов. Непрофесійність залишається? Є таке поняття, як «інституційна пам’ять», коли інституція (та ж ОДА) зберігає інформацію з історії організації, яка потім використовується для поточних рішень.

Ситуація з створенням Великоберезнянської ОТГ скоріше виглядає так, коли служба виконавців ОДА бере попередні рішення і адаптує їх до нових запитів. У даному випадку Великоберезнянська селищна та Розтоцько-Пастільська сільська ради звернулись до ОДА за висновком про утворення ОТГ. І замість того, щоб підготувати для голови ОДА висновок щодо відповідності проектів рішень законам та Конституції України, службовці взяли попередні відписки, додали деякі «новації», і у такому вигляді подали документи. Складається таке враження, що діяли як у «старі добрі часи».

Проте ситуація змінилася.

По-перше,маємо чіткі заяви від керівника офісу Президента та від депутатів парламентської більшості про підтримку і необхідність логічного завершення децентралізації (створити спроможні територіальні громади по всій території України і провести місцеві вибори на новій територіальній основі).


По-друге,новопризначений голова Закарпатської ОДА Ігор Бондаренко чітко заявив про підтримку процесу створення ОТГ, оголосив готовність подати проект перспективного плану формування спроможних територіальних громад на розгляд чергової сесії обласної ради.

У такій позиції голови ОДА мав змогу особисто пересвідчитися, оскільки брав участь у двох засідань міжвідомчих робочих груп з підготовки пропозицій до адміністративно-територіального устрою області, які відбулися липні-серпні 2019 року.

Таким чином, політичний контекст змінився, а інституційна пам’ять збереглася. Проте переконаний, що в ОДА працюють велика кількість професіоналів, які можуть «додатково вивчити» проекти рішень від Великоберезнянської ОТГ та підготувати для голови ОДА висновок щодо відповідності проектів рішень законам та Конституції України (як цього вимагає Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»).

Тепер короткі коментарі щодо підходів децентралізації та процесу створення ОТГ:

  1. У кожній області має бути дорожня карта створення ОТГ – перспективний план формування територій громад. Документ, який передбачає створення спроможних ОТГ. Маємо надію, що перспективний план формування ОТГ буде поданий та підтриманий на найближчій сесії Закарпатської обласної ради.
  2. При створенні ОТГ, органам місцевого самоврядування потрібно орієнтуватися на створення саме спроможних громади і долучати до процесу об’єднання максимальну кількість територіальних громад. Дорожня карта – перспективний план формування територій громад.
  3. Процес об’єднання є добровільним. Навіть якщо одна територіальна громада надіслала ініціативу 5-10-тьом іншим, таку ініціативу можуть підтримати тільки 2-3 територіальні громади. Тому подальші рішення приймаються тільки тими радами, які надали добровільно згоду на створення ОТГ.
  4. Висновок ОДА надається на проекти рішень місцевих рад про створення ОТГ, перевірка здійснюється тільки щодо якості проектів рішень – їх відповідності законам та Конституції України.
  5. Рішення про визначення спроможними територіальними громадами приймаються Кабінетом Міністрів України. Як власне і затверджує остаточно перспективний план саме Уряд.

Загалом, децентралізація – це політика зміни системи управління країною. І така за масштабами є реформою Президента та прем’єра.

І замість висновку. Ми маємо викорінити «дух Москаля» з Закарпатської ОДА, кожного органу державної влади та місцевого самоврядування. Тому що однією з головних проблем України є саме непрофесійність, некомпетентність, безвідповідальність.

 


Іван Лукеря, експерт з питань місцевого самоврядування спеціально для Varosh

*** Цей матеріал опубліковано, як авторська колонка, відтак редакція Varosh може не розділяти погляди та думки, які автор висловив у даній публікації.

8 #
# децентралізація # закарпаття # Москаль