Переїхати з Києва до Львова. Купити в пошуках Раю на Землі занедбану хатинку у маленькому гірському закарпатському селі разом із коханим. Втратити його на війні. Створити у пам’ять про нього фільм та перетворити придбану хатинку на творчо-будівельну резиденцію, де віднаходять спокій.
Це – історія режисерки Ґали Козютинської та її заповітного «Горища» у селі Латірка на Закарпатті. Історія про те, як мрії з юнацьких зошитів здатні втілюватися в реальність, зцілюючи при цьому тих, хто цього потребує.
Ґала Козютинська
Село Латірка на Закарпатті – геть зовсім невеличке: за останніми даними, тут проживає трохи більше пів тисячі людей. Довкола оточене горами, розташоване поблизу Верецького перевалу й за 12 км від залізничної станції у Воловці.
У перший рік повномасштабного вторгнення саме в цьому селі режисерка Ґала Козютинська з журналістом, громадським активістом, а згодом і військовим Віктором Петровим купують закинуту й занедбану хатинку. Надворі – страшна війна, тож прагнеться здійснити омріяне, не відкладаючи на невизначене «потім».
– Сама я з Києва, утім все дитинство провела у бабусі в селі на Хмельниччині. Пам’ятаю, як колись хотіла переїхати жити туди назавжди: в селі для мене завжди було цікавіше і спокійніше. За кілька років до великої війни я перебралася жити у Львів. Тоді ми регулярно виїздили з друзями відпочивати якомога далі від цивілізації.
Коли почалося повномасштабне вторгнення, разом з волонтерською командою, аби «перевести дух» після великого волонтерського проєкту для підлітків, ми вибралися у Латірку. Жили у винайнятій хатинці, гуляли горами. Я тоді ходила селом і думала: яке воно красиве, чому я ніколи про нього не чула?
А потім десь за місяць ми з хлопцем купили хатинку саме в цьому селі – довелося позичати гроші, бо заощаджень не мали. Хатку я знайшла по оголошеннях на ОЛХ, на той час у ній вже 8 років як ніхто не жив. Коли приїхали її дивитися, виявилося, що я навіть маю світлину з цим будиночком з попередньої поїздки: тоді сфотографувала його й забула про це, – згадує Ґала Козютинська.
Вид на Латірку
Після придбання хатинки Ґала й Віктор заходилися приводити її до ладу. У старих скринях перебрали вишивку ручної роботи, що лишилася від попередніх власників. Потішилися справною старовинною грубою, яка, втім потребувала прочистки. Знайшли у хліву автентичні, ще дерев’яні інструменти. Подивувалися добротним, знову ж таки дерев’яним меблям.
Всі роботи з відновлення хатинки пара фільмувала на відео. Згодом ці відео ляжуть в основу короткометражного фільму «Лелеки завжди повертаються додому», зрежисованого Ґалою Козютинською. Фільм стане присвятою Віктору: вступивши до лав ЗСУ у 2022 році, журналіст, лейтенант Віктор Петров на псевдо «Лелека» навесні 2023-го загине на Бахмутському напрямку під час евакуації тіла побратима…
– Я нещодавно знайшла свій старий зошит із записами від 2017 року, де фіксувала, яким бачу проєкт своєї мрії. І там описано все те, що ми зараз робимо на резиденціях у «Горищі»: відновлюємося, повертаємося до природи та наново вчимося її чути й розуміти, збираємо гриби та ягоди, дивимося кіно, гуляємо в лісі, – розповідає Ґала Козютинська.
Так, придбану спільно з Віктором хатинку у пам’ять про нього Ґала «відкрила» для гостей, проводячи, як сама їх називає, будівельно-мистецькі резиденції.
Концепція проста і водночас глибока: люди можуть приїхати на кілька днів пожити у селі, зануритися у сільський побут, а заразом – докластися до відновлення хати, поспілкуватися на довкола мистецькі теми й відновитися.
Пожити в селі, відновитися й докластися до відновлення хатинки
Хатинку-прихисток Ґала назвала «Горище», додавши їй впізнаваний візуальний логотип: візерунок сонця у трикутничку-вікні. Все це разом, каже, має свій символічний концепт:
– Проїжджаючи повз старі гуцульські села, я завжди звертала увагу на особливий візерунок сонечка на горішніх віконцях хатин. Свого часу від одного з науковців почула, що для дохристиянських гуцулів сонце було Богом, якому вони молилися зранку.
В самій назві «Горище» також для мене багато чого закладено. Це і символ гори, і словосполучення «гори ще», тобто – продовжуй рухатися, не вигорай.
А ще з назвою пов’язані спогади з горищем у бабусиній сільській хаті, яке зберігало так багато всілякого важливого з минулого й теперішнього. Де поруч із дитячими зошитами мого тата сушилися трави, чаї, гриби. Я і досі пам’ятаю його запах.
Гори, ягоди, гриби. “Гори ще!”
Зазвичай на резиденції люди приїжджають невеличкими компаніями, збираються все більше знайомі або «знайомі знайомих», каже Ґала. Якоїсь чітко визначеної програми перебування у хатинці немає: дозвілля узгоджують вже на місці, залежно від потреб і бажань. Усі дні перебування у «Горищі» разом ведуть побут, бо ж посуд сам себе не помиє, а сміття само себе не посортує, посміхається жінка.
Одним з основних занять на резиденціях, поруч із розмовами про мистецтво, є будівельно-відновлювальні роботи. Нині тут умови спартанські: туалет і душ на вулиці, а самі резиденції проводяться лише в теплу пору року – повноцінне опалення поки не готове.
Таким чином, за роботою на резиденціях їх учасники разом творять спільний простір, облаштовуючи затишне місце сили. При цьому гості, переважно люди з великих міст, паралельно набувають нових, незвіданих до цього навичок.
Під час робіт у “Горищі”
– У нас були люди, хто до приїзду на резиденцію жодного разу не тримав у руках шурупокрута чи молотка. Я завжди попереджаю охочих, куди вони їдуть, прошу брати з собою намети та спальники, бо в самій хатинці місця не так вже й багато, зате можна гарно облаштуватися у дворі. Але все одно всі чомусь тягнуться саме у хатинку, набиваємося туди, наче в рукавичку.
Минулого року ми проводили у «Горищі» літній табір у формі кінорезиденції для підлітків. Я тоді постійно жартувала, що це «табір перевиховання», адже дітям доводилося попутно вчитися самостійно готувати їсти, набирати воду з криниці, застеляти за собою ліжка. Вже за пару днів вони сиділи ввечері біля багаття, яке самі й розклали, і зізнавалися, що це була найкраща резиденція в їхньому житті…
Загалом це дуже цікаво: показувати людям з міст простіше життя на землі, щоб розуміти, як ще 100 років тому на цій землі жили наші предки, – каже Ґала Козютинська.
Біля власноруч розкладеного багаття: найкраща резиденція у житті
За час, поки у «Горищі» відбуваються резиденції, жінка встигла подружитися із місцевими. Якщо спершу, каже, мешканці Латірки й могли сприймати приїжджих за диваків, то тепер з приємністю зустрічають нових гостей.
Бо ж уже зараз учасники резиденцій купують у місцевих продукти – свіже молоко, кисломолочний сир, яйця, городину, мед. У перспективі, ділиться Ґала, має бажання спільно з місцевими проводити освітні, творчі заходи. З обов’язковою умовою: зберегти неспішний затишний ритм, притаманний цьому місцю – аби обмінюватися досвідом через м’який взаємовплив.
– Буває, що в хатинку я приїжджаю працювати й сама. В одній із таких поїздок минулого літа у «Горищі» мене знайшов мій нинішній улюбленець – песик Луї. Прийшов маленьким цуциком, коли я саме робила вуличний туалет. Та й так і поїхав зі мною до Львова. Декілька днів я не могла придумати йому ім’я. Аж допоки не наснилося, як розповідаю іншій людині про знайду, і називаю собачку «Луї». Так вже й до нього само собою прийшло це ім’я, – посміхається жінка.
Ґала Козютинська
Нині «Горище» у Латірці функціонує у форматі невеличких кількаденних безплатних резиденцій. У планах – перетворити його на багатофункціональний творчий простір, який би став не лише локацією для ментального відновлення, але й майданчиком для співтворчості митців, місцем для проведення креативних або арттерапевтичних таборів для дітей.
Тим більше, каже Ґала, що на території, окрім власне хатинки, є ще хлів і майстерня. І з кожної з цих будівель у майбутньому мають постати окремі самодостатні простори.
У “Горищі”
– На майбутнє хотілося б поєднувати як безплатні резиденції, щоб підтримувати митців, активістів, волонтерів. Так і створити тут умови для того, аби представники, наприклад, кіноіндустрії могли приїжджати сюди, щоб доробляти фільми чи дописувати сценарії. Коли все буде облаштовано, можна буде також робити колаборації з науковцями, екологічними організаціями для проведення тематичних заходів.
Але на все це потрібні гроші. А ще час, бо хочу відновлювати тут все лише з натуральних матеріалів, а не «зашивати» гіпсокартоном чи пластиком, а це складніший технологічно процес.
Цього року хочу активніше утеплювати підлогу, проводити комунікації, вирити септик, розв’язати деякі питання з електрикою, замовити двоповерхові ліжка.
Паралельно запускаємо спільний інформаційний проєкт «Ліплянка» з вільним фермером Марком Мельниченком та авторкою проєкту «Кіно і мазанка» Наталією Супрун. Думаю, що деякі активності будуть відбуватися якраз і в «Горищі».
А загалом маю мрію, щоб «Горище» колись стало великим проєктом, який буду вести разом із командою однодумців: щоб на місці завжди був присутній або адміністратор, або сама я особисто. Щоб люди могли приїжджати тоді, коли матимуть в цьому потребу. І щоб «Горище» стало повноцінним самодостатнім навчальним, освітнім та культурним центром.
Щоб «Горище» стало навчальним, освітнім та культурним центром
Читайте також:
Текст: Тетяна Клим-Кашуба
Фото: інстаграм Резиденції “Горище”
*Цей матеріал підготовлений в рамках нідерландсько-словацько-українського проєкту “Посилення верховенства права на місцевому/ регіональному рівні в Україні: приклад Закарпатської області”, який втілюється за підтримки уряду Королівства Нідерланди у рамках програми MATRA, ключової нідерландської програми підтримки соціальних трансформацій.
Проєкт втілюється Інститутом Центральноєвропейської Стратегії (ICES) спільно з нідерландською організацією Foundation of Justice, Integrity and Anti-Corruption (FJIAC) та словацькою Transparency International Slovensko (TI SK) у партнерстві з Закарпатською ОДА та обласною радою.
**Матеріал не відображає позицію чи думку імплементаторів або донорів грантового проєкту. Відповідальність за зміст публікацій несе редакція Varosh.