Яким бачить наше місто та регіон найвідоміший ужгородський німець після 3-ох років життя тут? Як впливає на Ужгород близькість ЄС, і яка різниця між Україною та Німеччиною? Яким має бути боґрач та чи є в нас смачне пиво – відповіді на ці та інші питання читайте у розповіді Мартіна Ройтера, слов’янознавця, політолога та волонтера з Німеччини, який за останні 12 років встиг не просто побувати, а пожити та попрацювати в різних куточках України, в тому числі на Закарпатті, в Ужгороді.
Є така приказка – свій серед чужих і чужий серед своїх. Вона вдало описує мене – і в Ужгороді, і в Україні. Я живу в Україні вже 12 років. Це вже діагноз (сміється). Потрапив сюди ось як: я по спеціальності слов’янознавець і політолог, працював два роки в Узбекистані, а потім викладав німецьку мову у двох харківських університетах, але приїздив на стажування в Україну ще будучи студентом.
У Харкові я прожив кілька прекрасних років, там багато друзів і навіть кумів. А потім перейшов у іншу сферу діяльності – у політику розвитку Німеччини, я став експертом однієї програми у Донецьку. Це було саме тоді, коли там починалися заворушення. Там я став свідком антимайдану та появи тітушок. При чому до того все було добре і ніхто б не подумав, ще це все може статися.
Я навіть був свідком важливої зустрічі у Донецьку – приїхали Яценюк з міністрами, мери й губернатори Харківської, Донецької та Луганської областей, і навіть Ахметов. Зустрічалися у торгово-промисловій Палаті, бо інші будівлі були вже окуповані. І коли я побачив разом і Авакова, і Кернеса і всіх інших, я зрозумів, що справи йдуть погано.
А через кілька днів була перестрілка у Слов’янську. Після чого нам подзвонили з посольства і сказали – на найпершому ж літаку летіть у Київ. Це було у квітні 2014 року. І я вже не повернувся у Донецьк, навіть мої речі там залишились, а їх потім переслав мені один знайомий.
Але найбільше я шкодував свою машину, адже це було моє перше авто, ще й розмитнене. Вона була на СТО і якось мені подзвонили з Донецька і сказали:
– Мартін, тут прийшли люди з автоматами і вони забирають твою машину.
Поступово я полюбив Україну і потім зрозумів чому – бо коли люди відчувають, що вони тут потрібні і можуть бути корисними, то їм починає подобатись те, де вони живуть. Студентом я ще не розумів, як усе влаштовано в Україні. Але одного разу у Харкові стало нудно, я сів на маршрутку і поїхав за місто. Вийшов на кінцевій, пройшовся і зайшов до звичайної школи. Ну і до мене зразу підійшла чергова і спитала, хто я і що мені потрібно.
– Просто зайшов подивитися, – сказав я.
Вона відвела мене у кабінет директора, з яким ми приємно поговорили. Він навіть захотів подивитися мій паспорт.
А потім він провів мені екскурсію по школі. Але найсмішніше, що ми пішли і в столову, де чергували старшокласниці в цих традиційних класичних шкільних формах з білими фартушками. І коли ми з директором сіли за стіл, а до нас підійшла така старшокласниця, я подумав, що це офіціантка.
Ну і потім я зробив висновок, що якщо ти іноземець і потрапляєш у подібні заклади, тебе сприймають як делегацію. І за тобою зразу ніби стоїть вся твоя країна, Батьківщина і історія. А це велика відповідальність.
А одного разу у Києві я був у ресторані і до мене підійшла офіціантка, на ній був бейджик, на якому курсивом було написано «Рита», і я це прочитав, як «пума». Ну і подібних приколів було багато.
В Україні я вперше став хрещеним батьком. І я побачив, як можна людину прив’язати до певного місця чи території – через хрещення і ще через придбання нерухомості.
Я купив у Харківській області будинок з ділянкою. Я там жив півроку, все ще їжджу туди і ми з однодумцями створили там ГО для розвитку села Стара Водолага. І минулого року до нас із Парижу приїздила внучка князя Голіцина, котрий у часи царської Росії був власником села. Це стало справжнім святом відновлення історичної пам’яті для Старої Водолаги. Без знання того, що було, неможливо побудувати нове, тому що потрібен фундамент.
Вперше я приїхав в Ужгород влітку 2016 року. Тому що стартувала нова програма по розвитку і поглибленню зв’язків між українськими та німецькими містами-побратимами. Ну і з’явилася вакансія, на яку у Німеччині відібрали мене. Я почав працювати у грудні того ж року – як експерт по комунікації. Хоча сам я не із Дармштадта, як дехто може подумав.
Ця вакансія була оголошена на весь світ, подати заявку міг будь-який громадянин ЄС. Мета цієї діяльності – поглиблювати зв’язки Ужгорода і Дармштадта, шукати нових активістів і гравців, а також допомагати міській владі та популяризувати побратимство.
Коли я приїхав до Ужгорода, мені тут сподобалось і в мене були певні очікування, бо Закарпаття – найзахідніша точка України і я думав, що потрапив до найбільш європейського міста, і в плані мислення, і в плані взагалі всього. Але пізніше я зрозумів, що по ментальності місто все-таки українське, пострадянське – правда, з якимись європейськими, своїми колоритними особливостями. Але я б не сказав, що Ужгород виділяється якоюсь прогресивністю серед інших міст.
Хоча треба враховувати, що це маленьке місто. Не можна порівнювати, наприклад, Харків і Ужгород, бо це різні речі. З іншої сторони у маленького міста є великий плюс, адже в ньому легше швидко розвивати різні сфери діяльності. В той же час близькість кордонів дають можливості, яких немає у того ж Харкова чи Миколаєва.
Правда, я не бачу, що потенціал Ужгорода використовується в повній мірі. Бо для цього потрібні люди, які це розуміють. Все, що залежить від мене – я роблю, моя совість чиста. Тим більше, що я усе ж таки не місцевий. Я розумію людей у культурному і ментальному сенсі, але моя робота і її результат залежать від людей, з якими я знайомлюсь і співпрацюю. Я ж не беру людей з якогось чарівного циліндра, як фокусник. Тобто Європа близька Ужгороду географічно, але я б не сказав, що це виражається і у вчинках ужгородців.
Перший рік тут я був зайнятий ходінням по місту і знайомствами з людьми. Я не можу сказати, що люди проявляли великий інтерес до знайомства зі мною. Не думаю, що була якась особиста антипатія, просто, мабуть, людям Дармштадт не є дуже цікавим і цілком зрозумілим. Тим більше, що є багато закордонних міст і держав, які знаходяться ближче Дармштадту.
І це теж є особливістю Ужгорода – через близькість Європи тут не здивуєш людей якимось Дармштадтом. Тобто – якщо я захочу, то і сам зможу туди поїхати. Ну а тепер ще й безвіз і будь-хто може їздити до ЄС. Навіть зі Старої Водолаги у Польщу їздять люди, які раніше західніше Києва ніде не були (хоча, звісно, пандемія коронавірусу внесла свої суттєві корективи – ред.).
Якщо брати різницю між східною і західною Україною, то я великої різниці не бачу. Україна прекрасна велика країна, з її гарною мовою і культурою. Але все залежить від людей. Хоча здається, є багато гравців, які розпалюють конфлікти у державі.
Ну і є речі, які мені не зовсім зрозумілі. Коли я ще тільки приїхав до України, одного разу у Харкові (2008 рік) мене привели на ніби як гурток і спочатку я не розумів його призначення. А виявилось, що люди збиралися в гуртку, щоб поговорити українською мовою. Вони були ніби як фріки в очах інших містян. Бо я там не зустрічав людей, щоб на вулиці спілкувалися українською. Мені це дуже імпонувало, і я зрозумів, що якщо ми хочемо, щоб Україна стала сильною нацією, потрібна підтримка української мови.
А потім я побачив, що все частіше піднімається питання народної пам’яті, в тому числі і про голодомор. Хоча навіть у вже незалежній Україні тема голодомору не дуже обговорювалась. Ну і пізніше я помітив, що державні структури вже займаються цим питанням і доносять цю інформацію до молоді.
Це дуже добре і важливо. І думаю, що вже треба почати говорити про Голокост в Україні. Вважаю, що кожне місто, якщо хоче розвиватися, повинно спочатку розібратися зі своєю історичною спадщиною, яка, на жаль, не завжди є безхмарною.
Так само у Німеччині – думаю, німецька нація зараз така сильна в тому числі й через те, що свого часу німці покаялися після війни. Звичайно, пам’ять про неймовірні злочини, скоєні німцями, ще довго, якщо не вічно, буде висіти над Німеччиною. Але ми покаялися, як змогли, і про минуле не можна забувати.
Я впевнений, що будь-який інвестор, який прибуває до міста – ясно, що він не буде питати, де у вас тут пам’ятник Голокосту – але якщо у місті вже є такий пам’ятник, то він підсвідомо зрозуміє, що цей процес супроводжується іншими процесами. Що це новий цивілізаційний крок і тому інвестор знатиме, що тут можна вкладати кошти у розвиток. Наприклад, у Рівному недавно відкрили пам’ятник єврейському гетто. Очевидно, все-таки є необхідність у таких речах.
У світі є українська діаспора. Є і закарпатська, ужгородська діаспора. І нащадки тих, хто тут жив, завжди матимуть якусь емоційну прив’язаність до цієї землі. Я сам бачив це на живому прикладі Галини Голіциної. Наприклад, недавно вона виділила гроші на ремонт храму у Старій Водолазі.
Просто з людьми, які вболівають за землю своїх предків, немає адекватної комунікації, немає адекватних пропозицій від місцевих.
От у центрі Ужгорода біля першої школи є смітник у кущах. Раніше там була міква, єврейська баня, а зараз звалище – це ж жах. Люди приїжджають сюди і бачать, як ми до цього ставимося, наскільки ми цінимо тут єврейську культуру. І ясно, що не буде інвестицій, поки буде таке ставлення до своєї історії.
Якби цю мікву відреставрували, – а це ж робила би не одна людина, – то стало би зрозуміло, що тут є група людей з цивілізованим мисленням. Такі справи стосуються і влади – це ж не просто тема єврейської общини чи активістів, це могло би бути спільною справою влади і еліти.
Ну і тут виникає питання – а де в Ужгороді еліта? І хто є елітою? Може це ті люди, які раз у рік потрапляють на сторінки журналів у «Список ста найвпливовіших закарпатців»? Чи це може якісь інші люди?
Основні проекти, в яких я брав тут участь, пов’язані з Дармштадтом, бо німецький уряд виділяє гранти на розвиток побратимства. У 2017 і 2018 відбулися поїздки в Дармштадт і звідти в Ужгород. Приїздили люди і були спроби відновити партнерство й комунікацію. Це запам’ятовується, бо в цьому бере участь велика кількість людей.
А ще була масштабна виставка дармштадських художників тут, а незабаром буде виставка ужгородських художників у Дармштадті. Тобто було багато подій у рамках двох великих грантових програм.
Крім цього, ми подали дві нові заявки на німецькі гранти, але це вже інфраструктурні програми. Одна по воді, по водоканалу – мова про придбання обладнання, яке дасть змогу додавати у воду менше хлору. А другий проект стосується управління відходами, сміттям.
Якщо ці гранти затвердять, то мешканці Ужгорода відчують позитивні зміни у цій сфері.
А ще були спроби з іншими проектами. Було приємно познайомитися зі старшим Аладаром Паппом. Він сподобався мені тим, що, хоч і не молодий, але реально намагається щось робити, чогось досягти.
Папп там щось дізнавався, переписувався і прийшов до мене вже з конкретною пропозицією – подавати заявку на один німецький фонд по молодіжному обміну. Ідея в тому, щоб роми поїхали у Німеччину і подивилися, як там працюють ромські організації. І запросити звідти ромів, щоб вони подивилися на це все тут.
Ми з ним подали заявку й отримали грант. І хоча проект був успішним, але не дав потрібних результатів і налагодити довгострокових контактів не вдалося.
А ще якось Аладар Папп повів мене у ромські табори Закарпаття, я був там вперше. Трошки ближче познайомився з ромською культурою, і думаю, що для Ужгорода це дуже серйозний виклик. З ромами треба працювати, і змінити щось можливо у першу чергу шляхом освіти, але це робота для цілого покоління.
У Аладара є мрія створити ромський культурний центр. Це буде нелегко, але ідея хороша, адже ромська культура цікава, навіть для туристів, адже це колорит. Але з цим треба правильно працювати.
У Кельні у мене був друг Джо із Кот-Д’Івуару, простий робітник. У нього вже на той час було німецьке громадянство. Коли Джо говорив про переваги життя в Німеччині, він завжди описував це одним словом – орднунг, порядок. І цим все сказано. У Німеччині порядок, можливо, інколи навіть занадто. Але все-таки орднунг – це основа і фундамент для усього іншого.
Я б не сказав, що в Україні немає порядку, він тут теж є. Але що є особливістю Німеччини – це високий рівень організованості. Хоча іноді це буває дуже нудним, часом це підрізає крила. І це важко для багатьох вихідців з пострадянського простору, які приїхали жити у Німеччину. Бо орднунг відображається і на культурі, і на ментальності та поведінці людей.
І хоча варто намагатися внести більше упорядкованості в повсякденне життя, але не думаю, що Україні варто прагнути такого ж рівня порядку й організованості, як у Німеччині. Це було б неправильно і українці через це багато би втратили.
Ось наприклад. У вас є дуже гарні традиції. Одна з них – це тости. У Німеччині ніхто за столом не говорить тости. А тут це роблять навіть, коли збираються друзі. Людина збирає думки докупи і формулює те, що хоче сказати. І хоча існує соціальний примус говорити тости, але як правило, кажуть їх від душі і це дуже гарно.
А другий хороший звичай – це проводжати на поїзд. Це просто фантастика. Коли в тебе гості з іншого міста, а поїзд ввечері, і ти проводиш з ними час, а потім вся компанія проводить гостей на вокзал. Хоча цей звичай з часом може зникнути через смартфони з соцмережами.
Я по-доброму заздрю українцям за такі звичаї, а ще за теплі відносини між друзями й родичами. А от німці більш індивідуалісти і їм, мабуть, потрібно більше особистого простору. Думаю, хороші традиції і відносини можуть стати фундаментом для побудови хорошого суспільства.
В мене часто питають – а яка у німців середня зарплата? Але це ж ні про що не говорить. У Німеччині шалені витрати – на житло, на соціальні страховки, фонди соцзахисту, комунальні послуги тощо. Насправді там теж є багато людей, які заробляють дуже мало. Півтори тисячі євро – це там маленька зарплата.
Я не економіст, але думаю, що найголовніше у державі не висока зарплата, а високий рівень соціального захисту. Бо це дає потрібний фон і фундамент, щоб займатися саморозвитком. Адже коли ти під загрозою, це напружує.
З іншої сторони я помічаю, що у Німеччині дуже не вистачає гнучкості, не вистачає молодих людей з креативними ідеями. А в Україні люди гнучкі і готові швидко приймати нові явища і технології. Цього німцям не вистачає.
В Ужгороді є смачне пиво. Та й в Україні загалом є хороше пиво, маю на увазі ці маленькі пивоварні, яких стає все більше і більше. Це добре, але неправильним є підхід закладів і барів, які могли би, але не розливають це пиво.
Великі бренди дають устаткування і меблі, але я бачу по своїм німецьким гостям – вони навіть ображаються, коли у пивбарі немає локального пива, а є тільки відомі бренди. Це ж нікому не цікаво. Люди хочуть пити місцеве пиво, і воно є, воно смачне, то чому його розливають не в усіх закладах?
Чи от наприклад равлики, яких з Закарпаття постачають за кордон – але чому їх немає у місцевих ресторанах?
А от страва, яку я полюбив в Ужгороді – це боґрач. Але боґрач має бути густий, наваристий, і я б не клав у нього картоплю, а замінив її кльоцками. Бо кльоцки класні, але їх завжди мало. Власне це теж могло би стати певним девізом – дайте людям те, чого вони хочуть. Для чого працювати по старим схемам, якщо є нове і смачне, якщо є своє пиво, равлики і кльоцки?
Я в Ужгороді довго шукав квартиру для себе. І вийшло неймовірне співпадіння – я поселився на вулиці, названій у честь одного з засновників побратимства Ужгорода і Дармштадта. Правда, мені не подобалося, що там не було жодної таблички з назвою вулиці. І ми замовили у Німеччині гарні вказівники.
Так от, є такі картинки в інтернеті, де ремонтують дорогу чи трубу – один працює, а над ним стоїть 5 людей, начальник, прораб, головний інженер, і так далі, які дивляться на роботу.
І от коли робітники вішали ті таблички на вулиці Гленца, це було точно, як на картинках. Крім крану, який високо піднімав у люльці працівника, там ще були два службових авто і біля десяти людей з тієї служби – вони знизу спостерігали за процесом встановлення таблички.
Хоча це було і приємно, бо свідчило про особливу увагу і повагу до появи цих вказівників.
Не можу сказати, що я закохався в Ужгород, багато чого все ще не розумію, але історія міста і регіону не може не вражати.
Ужгород – цікаве місто, і люди тут дуже цікаві. Але в місті не вистачає “драйву”, властивого обласному центру. Не бачу ніяких стратегічних рухів та бачень, хоча є хороші ініціативи. Але в Ужгорода багато передумов стати привабливим місцем для довгострокового перебування.
Бажаю всім, хто любить своє місто, щоб знайшлися можливості і підтримка влади втілити задумане в реальні дії.
P.S. У тому числі наслідуючи побажанню Мартіна ми ініціювали проведення форуму Re:OpenZakarpattia, який згенерує нові ідеї та рішення для розвитку найзахіднішого регіону України.
Bandy Sholtes, спеціально для Varosh
Цей матеріал представлений ГО «Інститут Центральноєвропейської Стратегії» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст продукції є винятковою відповідальністю ГО «Інститут Центральноєвропейської Стратегії» та не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США. Забороняється відтворення та використання будь-якої частини цієї продукції у будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання чи використання в будь-який інший спосіб без відповідного посилання на оригінальне джерело.