Кожна розмова з тим, з ким ти давно не спілкувався, починається зі спогадів про 24 лютого. Можна навіть не вказувати рік – усім одразу зрозуміло, про що йдеться. Дата початку повномасштабного вторгнення росії в Україну – це точка незворотності, день, коли змінилося все і назавжди.
Юля Дуб
З Юлею Дуб – волонтеркою, організаторкою заходів, активісткою та місцевою підприємицею – зустрічаємося в артпросторі “Ліс” в центрі Ужгорода. І, починаючи розмову про розвиток міста, культури, відповідальності кожного за розбудову громадянського суспільства ми мусимо повернутися до згаданої точки. Бо, можливо, якби не вона, все було б геть інакше.
Юля Дуб – родом з Ужгорода, але вже бувши дорослою, переїхала до Києва. Там вона і заснувала свою маленьку власну справу – “Кактус Бро”, бренд інтер’єрного декору із живих рослин. Усю роботу Юля поєднувала з материнством, тож помічницею у “Кактус Бро” завжди була маленька Соля. А потім…
– Перед повномасштабною війною ми якраз придбали будинок під Києвом…
– Так, я пам’ятаю, у тебе там ледь чи не оранжерея ціла була.
– Так, десь біля сотні рослин, які ми в результаті змушені були там залишити.
Юля Дуб
24 лютого я була в Києві. О 6-й ранку нас розбудила мама чоловіка зі словами: «Діти, війна почалась». І перший час це був шок: були люди, які готувалися, були тривожні валізки в когось, але не у нас – ми були з тих, які вважали, що не може в сучасному світі хтось наступати на Київ.
Увечері ми одразу ухвалили рішення їхати в наш будинок під Києвом. Визначили одну кімнату, яку нарекли найбезпечнішою в домі – а вона була малесенька, розміром з ванну кімнату, мабуть – і були там вчотирьох: я, дитина, чоловік і свекруха.
Потім я почала облаштовувати підвал, виходячи з розуміння, що це має бути максимально доброзичливе для дитини місце, щоб це не було якимось травматичним досвідом. Я туди позносила покривала, вогники, розвісила прапор, навіть наші фотографії, щоб там було більш затишно. Але якось, коли ми сиділи там, я зрозуміла, що у нас звідти є тільки один вихід. І це небезпечно.
А будинок старий, і від вибухів навіть за 20-30 кілометрів у нас вібрували всі стіни, шибки, це все дуже сильно відчувалось, і було насправді страшно. Тож на початку березня ми ухвалили рішення, що ми їдемо в напрямку Ужгорода.
7 березня ми приїхали в Ужгород. Вже 11-го я пішла волонтерити у Совине гніздо: там були розписані зміни і були потрібні руки. З одного боку, коли ти безперервно волонтериш, це рятує психіку: в тебе щонайменше немає часу постійно читати новини. З іншого боку, з часом ставало складніше.
Одна з перших інструкцій, яку мені дали в Совиному гнізді – “Вимикай емпатію”. Просто роби те, що маєш. Тож, по-перше, я так і не знайшла той тумблер, де емпатія вимикається. А по-друге, в чергах за допомогою стояли здебільшого жінки – бабусі, мами, – виснажені, емоційно та фізично.
І діти не витримували. І мами не витримували. Я от розповідаю це – і у мене сльози на очах, бо ти стоїш і бачиш цю чергу мам і дітей у сльозах, які не можуть впоратись з цією реальністю. І перше, що мені спадало на думку, що треба цих дітей забрати кудись; дати мамам, бабусям, тим, з ким вони приїхали, час на те, щоб прийти до тями та бодай зрозуміти, де в нас яка структура знаходиться.
Я подумала: що я можу? Я можу з дітьми чимось займатися, просто, щоб трохи розвантажити батьків, дати їм змогу вирішити перші нагальні фінансові та бюрократичні моменти. І просто перемикнути увагу дітей на дитинство. На те, що вони у безпеці, все добре, ось вам папір, ножиці, давайте будемо клеїти зайчиків.
Тоді я звернулась через Фейсбук до всіх друзів з проханням, чи може хтось надати вільне приміщення, може, в когось є кольоровий папір, ножиці, що завгодно для творчості з дітьми – приносьте, будемо вигадувати.
Найпростіше, що в мене було – у моєї мами дуже багато чашок для кави. І я попросила своїх знайомих, що якщо у вас є якісь кактуси маленькі, сукуленти, квіточки, то ми можемо в ці чашки їх саджати з дітьми. За перший період ми приблизно 300 чашок висадили, може і більше. З’являлися приміщення: хтось давав на пару годин, хтось давав на довше, почали запрошувати різні творчі студії, які займались до того з дітьми. Так стартували “Творчі волонтери”.
Діти були важкі: замкнуті, перелякані, невідома для них жіночка щось їм хоче розказати. Все це було вкрай складно, і тоді я почала кликати на допомогу інших – особливих умінь не потрібно, просто терпіння і бажання робити якісь поробки з дітьми. І так поступово з’явились дівчата-волонтери.
Ми сиділи якось після заняття, такі виснажені, було багато дітей. І говоримо: “Уявляєте, у нас буде своє приміщення, а ми там розпишемо стіну, і це зробимо, і це”. Я кажу: “Дівчата, давайте ми це візуалізуємо і у нас обов’язково це буде”. І воно є!
Ми також їздили на навчання у Львів, пройшли курс по роботі з дітьми з травмою. Дуже класна річ, яку кожен може освоїти. Якщо у своїй роботі дотримуватись цієї чіткої структури, то можна побачити дуже добрі результати. Тож ми почали вибудовувати свою діяльність навколо цієї методики.
А далі в нас були масові заходи. Коли додалися ярмарки, то окрім компоненти дитячої розважальної, з’явилися вже учасники, які чимось торгували. І відповідно, ми поставили благодійний внесок на ЗСУ. З цього в нас з’явилася стабільна можливість хоча б невеличкі суми, але збирати на потреби військових. Ми вже покрили певний сектор по роботі з дітьми, підтримці батьків, і почали більше фокусуватися на тому, щоб допомагати і військовим.
Довгий час я дійсно займалася лише волонтерством. Бо думала, що приїхала сюди на “два-три тижні”. Але час ішов і потрібно було думати про забезпечення. Я поїхала додому забрати свої рослини… Чесно, я ридала кілька днів.
Тут варто повернутися трохи назад: як я вже казала, будинок ми купили старий. І там були такі жахливі пожовклі шпалери. Тож для того, щоб якось навести красу, я засадила все великими рослинами. Це так тішило: в мене світла кімната, і коли вставало сонце, воно світило в одне вікно і переходило плавно в інше. Коли вранці прокидаєшся, і сонце на цих зелених рослинах – це так красиво, що вже ти не бачиш ні тих страшних стін, нічого.
Коли ми їхали, я всі рослини знесла вниз: ми вирішили, що ми в одній кімнаті залишимо опалення там, де рослини. Але ми не врахували один момент: що коли вимикається котел, то вимикається і, відповідно, опалення. А без нього яка температура надворі, така і в будинку. Тож по поверненню мене чекала дуже сумна картина, залишилися тільки кілька найстійкіших кактусів та сукулентів.
До речі, я не плакала сльозами. Взагалі якось стан заморозився. Аж допоки на одному з майстер-класів не підійшла одна дівчинка і сказала: “Хочете, я вам віршик розкажу?”. І саме ця дитина з цим віршиком розблокувала мене. Я її обійняла і кажу: “Ти собі не уявляєш, наскільки ти багато зараз зробила”.
В результаті деякі рослини відродилися, якісь я начеренкувала і ось вони, тут, в “Лісі”. “Ліс” виріс теж спочатку із потреби реалізації – культурної, творчої, а ще – із потреби віддушини. Якось один із наших волонтерів, Олексій, організував для нас вечір настільних ігор – ми ще спочатку думали, ну щось це таке несерйозне, краще б для дітей… Але коли ми прийшли, то побачили, що ось, це – воно: ми жартували, сміялися, розмовляли, і це був такий елемент життя в цьому вічному хаосі.
З’явилась потреба мати більше: виставки, презентації, ще щось, – а все завмерло. Я дивилася на Львів, Київ, навіть Харків, який регулярно бомблять, живе далі культурним життям. Вони зберігають прагнення мати елемент нормальності, рефлексії, елемент відновлення.
І я зрозуміла, що якщо цього немає – це треба зробити.
Загалом про перші кроки – пошук приміщення, меблів, грошей тощо – можна писати цілу історію факапів. Але я переконана, що якщо ти чогось хочеш, маєш план, то воно до тебе прийде. Звісно, що не треба сідати і чекати, треба шукати можливості й вони точно з’являться. Знайшлося врешті приміщення, я побачила грант від держави – і це все склалося в пазл, до якого, звісно, було докладено дуже багато роботи.
“Ліс” ще по суті до свого офіційного відкриття став таким собі магнітом для чудових людей: люди приходили, казали, а я ось це роблю, а я ось це. Для мене це був знак, що я все роблю правильно, бо мені це дуже подобається. Я радію, що це просто є. Що цей простір є в Ужгороді. І якби це був навіть не мій простір, а чийсь, я б дуже раділа появі такого місця. Тому що тут зажило якесь таке творче життя: ти починаєш дізнаватися, що цікавого є в нас у місті. Нові люди, молоді художники, які роблять свої перші кроки, крафтові виробники, які роблять унікальні речі.
Я не знаю наразі, наскільки це мені вигідно. Але це важлива частина у розвитку міста: ми організовуємо ярмарки і я вже бачу, як це можна, по-перше, монетизувати для бюджету громади, а по-друге, як підвищити культуру проведення цих ярмарків і фестивалів загалом. Якби у нас усі ярмарківці були ФОПами хоча б, то наш бюджет був би дуже добре підтриманий.
І в моїй голові визріває довготривалий план – навчити учасників ярмарків бути підприємцями, допомогти їм реалізуватися, співпрацювати з магазинами. І коли вони почнуть платити податки, вони можуть формувати, наприклад, дорадчий орган при міськраді: по-перше, дивитися, як ці податки потім розподіляються, а по-друге, можна з певного відсотка цих податків сформувати бюджет на підтримку локальних ідей щодо розвитку міста: хтось хоче у себе озеленити двір, чи зробити майданчик; провести форум, щоб не обрізали дерева – словом, будь-яка ініціатива.
А повертаючись до “Лісу”, я хочу робити такі міські події, які формуватимуть певну культуру, смаки. Щоб люди розуміли, наприклад, чому нелогічно висаджувати однорічні рослини на прощі Петефі чи садити пальми в Ужгороді, коли це для них не є природним середовищем. У нас немає культурного простору міста – не локації конкретної, а загалом.
Юлія Дуб
Я бачу, який величезний потенціал є в нашого міста, сюди приїхало багато крутих людей. І цей людський капітал потрібно залучати, робити місто дружнім для людей, робити його таким, в якому хочеться залишитися жити.
Робота над цим матеріалом стала можливою завдяки проєкту Fight for Facts, що реалізується за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини.
Якщо вам подобається те, що робить команда Varosh — підтримай нас донатом тут.
Ірина Сов’як, Varosh
Фото Каріни Асад
Не пропускайте цікаве з життя Закарпаття! Читайте більше в наших соцмережах — Facebook та Instagram.