Культура

Химерні “Забобони” від Андрія Хіра

22 Квітня 2015 4 603

Арт-бук "Забобони", автором якого є Андрій Хір, є частиною виставкового проекту, презентованого нещодавно в арт-центрі "Я Галерея" в Києві. Минулими вихідними молодий дослідник завітав і до ІЛЬКО Галереї.

На думку автора, дослідження міфу з позиції сучасного мистецтва є логічним, адже мистецтво не позбавлене меж, тому це дозволяє глянути на сутність міфу та міфології не з наукової точки зору: "Проект базується на дослідженні текстів, текстових символів та кодів, які я намагаюсь для себе розшифрувати, спробувати зрозуміти, шляхом ілюстрування візуалізації цього тексту, оскільки мова йде про дослідження Карпатської міфології".

Арт-бук "Забобони" є частиною проекту і майже повністю зроблений вручну, лише друк та обкладинка є машинними. Близько трьох років Андрій та Оксана Хір збирали інформацію для проекту і близько року її формували. Подружжя не використовувало всю літературу цієї тематики, а лише вибрані джерела.

Автор розповів, що для дослідження він використав близько 20 джерел, однак тими, що лягли в основу книжки є "Матеріали до української етнології" Антіна Онищука, "Гуцульщина" Володимира Шухевича та "Знадоби до української демонології" Володимира Гнатюка. Книжка базується на народних цитатах.

"Якщо зносок прив’язати під ліву пахву і носити 9 діб і при тім не митися і не молитися, то вилізе домовик".
Полотно / акрил / вишивка. 200 Х 120 см. 2014 р.

"Рибаки уміють придобрюватись водяникам кидаючи їм у воду новонароджені мертві діти і падлину"
Полотно / акрил / вишивка. 120 Х 200 см. 2014 р.

Андрій Хір намагався зберегти лексику та стилістику цитат, не втручаючись в інформацію, яку несли будь-які фрази. Однак, деякі цитати йому довелось скоротити, а певні діалектизми та архаїзми адаптувати для сучасного прочитання.
"Я зрозумів, що на перший погляд, досить проста інформація часто приховує в собі особливий світогляд мешканців Карпат, особливі концепції щодо всесвіту, простору, світу людей та світу духів", – зазначив дослідник.

"Мерці збираються в церкві три рази на рік – в чистий понеділок, на великдень та на святий вечір"
Полотно / акрил / вишивка. 200 Х 120 см. 2014 р.

"Холєра значит хати. Де напише – там люди мруть".
Полотно /акрил / вишивка. 120 Х 200 см. 2014 р.

Автор не намагався пояснити етнографічні тексти, а лише їх доповнити: "Ці історії є часто нелогічними, ірраціональними, однак у цьому і полягає їхня особливість. – продовжив Андрій, – і трактування цих текстів з точки зору науки є не зовсім доречним".

"Якщо закопати живого лилика в муравлище то на 9 день буде чорт".
Полотно / акрил / вишивка. 120 Х 100 см. 2014 р.

"У нас є один такий чоловік, що знає навернути на другого тоті черваки шо у землі"
Полотно / акрил / вишивка. 200 Х 120 см. 2014 р.

Дослідник зазначив, що часто ця інформація може бути похмурою для непідготовленого слухача чи читача, однак, це явище є характерним для багатьох міфологічних розповідей чи легенд: "Цей проект є трішки похмурим, зате ця похмурість є природною для цих міфологічних народних надбань". Книжка "Забобони" складається з 4 розділів: Духи, Мерці, Непрості та Світ.

"Ровер вважають за щось несамовите і звуть люципером"
120 Х 100 см. полотно / акрил / вишивка. 2014

"Бурю пускають чорнокнижники. Їх найважнішою задачею єсть робити град та вести вітри і хмари"
Полотно / акрил / вишивка. 120 Х 200 см. 2014 р.

Декілька цитат із "Забобонів":

"Гори є особливим насиченим духовним середовищем. Для давніх вірувань Карпат характерна розвинена ієрархія духовних сутностей. Усвідомлення нероздільності між добром і злом є основною характеристикою міфологічного світосприйняття, грань між божественним та демонічним – досить розмита".

Автор зауважив, що мешканці гір є досить ізольованими і саме це допомагає їм зберегти їхню архаїку в первинному вигляді: "Можна простежити багато спільних рис у міфах Карпат та міфах Південної Америки, це можна пояснити тим, що, можливо, воно є всередині нас і ми народжуємось з пам’яттю про цю інформацію".

"Місячник то не баран не вівца, не чоловік не жінка".
Полотно / акрил / вишивка. 120 Х 100 см. 2014 р.

"Нутро у нявок отворене і ззаду видко їх утробу"
Полотно / акрил / вишивка. 100 Х 120 см. 2014

У міфології можна простежити цікавий погляд на реінкарнацію: душа може переселятись не лише з істоти в істоту, а й у частини істоти та предмети: "Коли чоловік курить люльку в неділю до служби Божої, то його душа перейде в кінську голову".

Щезник, Осинавець ("Бог взяв Осинавця за свого першого товариша і сотворив із ним світ"), Він, Той, Юда, Ирод – це все евфемізми Чорта. У Володимира Шухевича є цикл історій про те, що Бог і Чорт, насправді, – друзі. "Бог усе знав та не міг нічого зробити, але чорт міг усе зробити та нічого не знав", – за словами Андрія, така комбінація позитивного і негативного божеств є характерною для вірувань Карпат.

"Найстарший ирод стоїть прикований на лантуху до скали відколи перемінилися камінчики на писанки"
Полотно / акрил / вишивка. 200 Х 120 см. 2014 р.

"Чорти повстають з дітей що вмирають нехрещеними"
полотно / акрил / вишивка. 120 Х 100 см. 2014 р.

"Найгірший осинавець – то є хромий, хто є найбільший грішник – то він його провадить на саме дно пекла", – хромота завжди була характерною особливістю демонічної сутності багатьох міфологій. Наприклад, в українській міфології існує маленький хромий хлопчик Антипко-Безп’ятько, якому дверима відбили п’ятки.

Нагадаємо, що презентацію проекту можна відвідати на Книжковому Арсеналі, що відбудеться 22-26 квітня у Києві.

Іванна Павлюк, Varosh

0 #