В цьому році я побачив декілька класних та якісних фільмів, але, змушений зізнатися, що в порівнянні з минулими роками, їх було значно менше. І все ж, чим 2015-й рік став особливим? Насамперед тим, що вдалося не зіпсувати продовження "Зоряних війн", Стівен Спілберг показав, що є ще порох у порохівницях, а Метт Деймон вирощував картоплю на Марсі, і ми від цього не нудьгували. На мою думку, це були кращі фільми минулого року.
Під час перегляду "Сікаріо" мене не полишало відчуття, що я це вже десь бачив, і частенько заздалегідь здогадувався про подальший розвиток сюжету, але в таких моментах завжди відбувалося щось несподіване і по-справжньому шокуюче. У цьому кримінальному бойовику немає героїв в класичному розумінні цього слова, відсутнє відпущення гріхів, немає катарсису, немає заїждженого протистояння між добром і злом, немає білого або чорного, в картині переважає безкровний і сірий колір. Екшн-сцени реалізовані майстерно, напруга відчувається в кожному кадрі, адреналін зашкалює.
"Сікаріо" – безжальний і глибоко песимістичний сучасний вестерн, де хороше від погане відділяє тільки тонкий аркуш паперу, і де кожен поодинці бореться проти безликого зла. Не вистачає тільки заходу сонця і життєрадісної верхової їзди через прерії. Це вже інший світ, де ведеться зовсім інша війна.
Не тільки старомодно фундаментальний психологічний трилер про шпигунів 1960-х, але і справжній гуманістичний маніфест від головного режисера Голлівуду. Перший з його великих військових фільмів в якому ніхто не гине, – і перший, в якому присутній симпатичний росіянин. Щоправда, не той, якого грає Михаил Горевой, а той, роль якого доручена британцеві Марку Райленсу.
Спілберг з часів "Мюнхена" не працював з таким потужним матеріалом, і ті глядачі, які чекали на затхлий урок історії, в результаті отримали приємний сюрприз. Серіали в наш час можуть бути якими завгодно крутими, але до того часу, поки знімають такі фільми, ви просто зобов’язані ходити до кінотеатрів.
Хуліганська комедія від Жако ван Дормеля – історія малолітньої дочки Бога, яка вирішила втекти від татуся, забіяки і п’ятика, щоб знайти на Землі нову команду апостолів і написати чергове Євангеліє. Дуже сміливе, вільне і несподіване кіно, в якому лірика невіддільна від клоунади, а сатира – від філософії. "Надновий заповіт" – найрозгнузданіший, антиклерикальний і антирелігійний, смішний та дикий фільм року – не схожий рішуче ні на що. Одним словом, унікальний фільм унікального режисера.
Рівно 32 роки довелося чекати, щоб "Зоряні війни" нарешті прокинулися від летаргічного сну. Дякуємо, Джей Джей Абрамс! Перед нами соковите, драйвове і зворушливе кіно, до того ж, не позбавлене гумору. "Зоряні війни: Пробудження сили" є, практично, бездоганним блокбастером, в якому немає сміливих інноваційних рішень, отже, до деякої міри фільм грає в безпечному режимі. Разом з тим, не можна заперечувати і наступне: фільм хоч і рясніє гумором, але дуже вміло уникає інфантильних і тупих жартів, на екрані хоч ми і спостерігаємо нон-стоп екшн, це не створює ефекту комп’ютерних ігор, а також, незважаючи на те, що в стрічці безліч персонажів, зі старих вона не робить клоунів, а нових дуже швидко змушує полюбити.
Багато захоплень, багато нарікань. Жодного призу в Каннах, зате нагороди за кращий фільм, режисуру і акторську гру (Майклу Кейну) від Європейської кіноакадемії. Дуже небездоганна картина нелюдської краси, чарівності якої практично неможливо чинити опір. Місцями банальна, так! Але, яка переконує нас, що життя ще банальніше. Ну і робота з саундтреком унікальна: сьогодні так більше не вміє ніхто.
У порівнянні з "Великою красою", Паоло Соррентіно цього разу зняв більш комерційне кіно, але навіть так в ньому стільки пам’ятних сцен, що іншим їх вистачило б на кілька фільмів.
Найбільш авангардна анімація за всю історію студії Pixar – сюжет, який розгортається в голові школярки. Головні герої – її емоції, які при переїзді на нову квартиру втратили свого лідера, Радість. Фундаментальне кіно для розуміння дитячої психології, яка, втім, як з’ясовується, мало в чому відрізняється від дорослої. Pixar в цей раз створив ідеальний сімейний фільм, який здатен зачарувати всі вікові категорії. Направду, спогади роблять нас тими, ким ми є? – запитував багато років тому "Той, що біжить по лезу бритви" – тепер це робить "Думки навиворіт". Від науково-фантастичного фільму ти апріорі чекаєш вагомих думок, але в даному випадку трапився неймовірний поворот, завдячуючи кільком мультиплікаційним персонажам, я зміг пізнати себе трохи краще.
"Марсіанина" я б ні в якому разі не порівнював з "Гравітацією" Альфонсо Куарона або з фільмом Рона Ховарда "Аполлон-13". Він більше схожий на "Вигнанця" Роберта Земекіса упереміш з однією з передач NatGeo про Марс (до слова, NASA приклалася до написання сценарію не одним десятком сторінок). Але, якщо бути дуже жорстким, то можна сказати, що все виглядає так, ніби, з "Прометея" забрали все найгірше, а те, що залишилося, довірили зіграти Метту Деймону.
Музика і монтаж на п’ятірочку, картинка дивовижна, в жанрі наукової фантастики Рідлі Скотт все ще один з кращих, тільки от кинути б йому вже цю релігію та філософію до дідька. За 136 хвилин ігрового часу я жодного разу не подивився на свій годинник, і не тільки тому, щоб не пропустити одну з численних будапештських локацій.
"Марсіанин" класний тому, що не хоче здаватися чимось більшим, ніж він є насправді, і вміє над собою апетитно сміятися. Але, в першу чергу, тому, що у нього був гідний вихідний матеріал, а також, Рідлі Скотт і Метт Деймон. Велич людського розуму, завзяття та винахідливості можна святкувати і в такий кумедний спосіб.
Боляче дивитись. Боляче, тому що ти знаєш, в яке місце Саул супроводжує людей, які щойно зійшли з потягу. Тому, що ти знаєш, що буде відбуватися з ними за зачиненими дверима. Тому, що ти знаєш, що чекає на людей, які прибули в табори. І все ж на це потрібно дивитись. Ти не можеш відірвати очей від полотна. Тихо крадешся за спиною Саула, від какофонії тобі зводить шлунок. Спочатку ти ненавидиш нацистів, потім вже нічого не відчуваєш, як і Саул. Не можеш дочекатися кінця, щоб залишити кінозал. Коли це нарешті відбувається, то не в силах зробити жодного кроку, тобі неймовірно тяжко повернутися назад у своє життя. На вулиці ти стоїш зі скляними очима, і з сумом нагадуєш собі про абсурдну фортуну, завдяки якій ти живеш.
Шлюб ніколи не буває легким, але люди люблять обманювати себе тим, що старість для них стане мирним, мудрим та щасливим етапом життя – до того часу вже всі мають змиритись зі своєю долею. Фігня! Ендрю Хей за півтори години доводить, що насправді ми ніколи не можемо знати все про іншу людину, що неможливо по-справжньому пізнати один одного, що приховані секрети навіть десятиліття потому мають вагу та ціну, і що сумніви примушують страждати людину до кінця свого життя. В цьому році не було ще одного такого сценарію, який став би для акторів (неймовірно сильна та переконлива гра Шарлотти Ремплінг та Тома Кортні) настільки великим подарунком, і вони скористались ним на всі 100%.
За своєю суттю, незважаючи на зірок і розсіяні над барханами мільйони доларів, це як і раніше кіно категорії "Б" – дике, безглузде, криваве, страшенно смішне, в якому увесь гуманістичний пафос в підсумку зводиться до формули "сьогодні помри ти, а я завтра". Джордж Міллер не тільки не соромиться свого коріння, він знаходить в ньому еліксир вічної молодості, джерело безперебійного живлення, якому не загрожує ніяка енергетична криза. "Шалений Макс" не тільки блискучий та крутий бойовик, але і кристально чисте кіношне задоволення.
Габор Феєр, Varosh