Думки

Володимир Феськов про децентралізацію: Без скандалу було ніяк, перепрошую

15 Жовтня 2019 559

Перспективний план на Закарпатті ухвалили, і таке враження, що про реформу децентралізації усі відразу ж забули.

Хоча сьогодні 10 громад чекають на вибори, але цього могло і не бути. 9 з них називаються першими, бо обиратимуть голів та депутатів у новостворених ОТГ: Холмківській, Горондівській, Великоберезнянській, Зарічанській, Кам’янській, Оноківській, Косинській, Керецьківській та Довжанській. Також, вибори відбудуться в Полянській ОТГ. Називаються вони додатковими, бо обирають депутатів від приєднаної до ОТГ Солочинської громади.

Щоб потрапити на вибори 22 грудня, ЦВК повинна була ухвалити відповідну Постанову не пізніше 12 жовтня. Це якщо читати закони. Хоча зізнаюсь, я вважав, що ЦВК буде більш зваженою і вибори проведе 15 грудня, видавши Постанову – не пізніше 5 жовтня. Але то була інша ЦВК, тобто інший склад. А цьому треба дякувати і за те що маємо. Справді.

Varosh Schedule Fes 44

Щоб потрапити в список Постанови ЦВК, закарпатським ОТГ необхідно було бути поданим від Закарпатської ОДА. Подання готується протягом 10 робочих днів. Одразу скажу: це близько двох тижнів. І додам: розраховувати на те, що ОДА могла б впоратись швидше, міг тільки теоретик. На практиці, було 100 і одна обставина, яка заважала зробити це. Тож навіть якщо б голова ОДА дуже хотів, папірці однаково гуляли б коридорами 10 робочих днів. Вони могли банально лежати 2 дні в купі інших документів чекаючи чийсь черговий підпис. Зрештою, документи проходять щонайменше два десятки службовців, систематичні узгодження з ЦВК.

За останній місяць я достатньо находився кабінетами, щоб про це говорити. І знаю лише про 3 історії успіху, коли вдалось скоротити процес на 1-2 дні: бо представники ОТГ не вилазили з кабінетів/коридорів різних структурних підрозділів ОДА.

Щоб ОДА подала документи в ЦВК, новоствореним громадам потрібно було ухвалювати фінальне рішення про об’єднання. Робилось це зазвичай на позачергових сесіях. Щоб економити час. І справді вдавалось. Конвеєр. Часто депутати всіх рад, що об’єднуються голосували в той самий день, коли отримували висновки від Закарпатської ОДА.

І от тепер ми дістались до найцікавішого – до висновків. Саме тих висновків, які з 2016 року Закарпатська ОДА видавала лише обраним громадам, а з 2018 – перестала видавати зовсім.

У цьому ключі хотів би згадати власну колонку на Varosh-і від 21 серпня та скандал, який вона спровокувала.

Відразу скажу, що скандалу я не прагнув, ним не пишаюся, але і ні про що не шкодую.

Я написав ту різку колонку дізнавшись, що адміністрація продовжує відмовляти громадам у висновках. Багато хто той матеріал неправильно зрозумів, навіть засуджував. «Два офіси реформ» на Закарпатті заявили, що автор необ’єктивний, колишній в лавах децентралізаторів, і що справді відбувається відтермінування, однак «ситуація під їх контролем».

Навіть громади наче набрали води до рота. Мітинги під ОДА? Ні, не чули. Тобто, від початку серпня (7-го відмова Холмківській, 8го – Великоберезнянській ОТГ) ОДА, «два офіси» і причетні знали, але мовчали. Грались в закритий переговорний процес.

Я ж вирішив не мовчати, і дізнавшись 20-го – написав про це 21-го, і… закрутилось.

Мінрегіон сказав, що мабуть голову ОДА підставляють підлеглі. Адміністрація майже відразу через «два офіси реформ» попросила громади повторно подати документи. І, о, диво, висновки почали видаватись. Як реакція, на висновки почали подаватись нові ОТГ. Таким чином, 14 висновків за кінець серпня та вересень 2019 року.

При цьому хотів би звернути увагу, що у відмовах Холмоку та Великому Березному ОДА обіцяло, що після схвалення Проекту перспективного плану Закарпатською обласною радою та затвердження його Кабміном – буде надавати висновки у встановлені законодавством терміни. При цьому, навіть у серпні було відомо, що депутати облради зберуться лише 26 вересня, бо сесії ради – зазвичай планові. Ну а коли саме затвердить Кабмін перспективний план… це невідомо навіть сьогодні.

Тобто, навіть якби з 26 вересня ОДА почала видавати висновки ЖОДНА громада на Закарпатті не потрапила б на вибори 2019 року. ЖОДНА! А сьогодні їх 10. Найбільше серед інших областей в Україні.

Це чудовий результат, і заради нього я писав ту скандальну колонку. Точніше колонку, яка спричинила скандал, бо без скандалу було ніяк, перепрошую.

Зрештою, про Закарпатську область нарешті почали говорити не про як «білу пляму» на карті децентралізації України, де нічого не відбувається вже 4 роки, а як регіон, де ОДА нарешті почала робити свою роботу.

І як на мене, саме в цьому і є ключ успішних реформ в Україні: кожен з нас повинен просто почати робити свою роботу, не більше, але бодай не менше.

 

Володимир Феськов, експерт з децентралізації, спеціально для Varosh

*** Цей матеріал опубліковано, як авторська колонка, відтак редакція Varosh може не розділяти погляди та думки, які автор висловив у даній публікації.

0 #
# вибори # децентралізація