Головна Люди Тетяна Бартош про те як оживити на писанках полотна Мікеланджело та Рембрандта
Тетяна Бартош про те як оживити на писанках полотна Мікеланджело та Рембрандта
Тетяна Бартош про те як оживити на писанках полотна Мікеланджело та Рембрандта

Тетяна Бартош – художниця із Чинадієва. Вже вісімнадцять років разом з чоловіком, художником Йосипом Бартошем живуть і працюють при старовинному замку Сент-Міклош, який орендували на півстоліття. За більш ніж двадцять років мисткиня розвинула техніку шкрябанки і сьогодні переносить на звичайне яйце полотна Мікеланджело, Рембрандта та інших всесвітньовідомих художників.

Ми поспілкувались із Тетяною про її унікальні шкрябанки, процес роботи та улюблені роботи.

Далі – пряма мова.


Шкрябати писанку колись мене навчила моя сусідка – пані Анна. Вона порадила варити яйце в лушпинні цибулі, а потім лезом вишкрябувати. Взагалі, ця техніка дуже древня. Люди, особливо у селах, досі так працюють. А я поставила собі ціль – довести техніку до художнього стану.

Cпочатку нічого не виходило: яйця розбивались, трощились і це займало багато часу. Кожного року я збільшувала термін на виконання. Працювала по 6 годин у день. Щоразу удосконалювала свою рецептуру: вираховувала час на варіння, обирала яйця. Коли працювала над першою серйозною роботою, то розчавила її: настільки була напружена, що забула що тримаю в руці. Після цього я зрозуміла – важливо не лише те як шкрябати, а і як тримати яйце в руці.

Буває, зварила тридцять п’ять яєць, а з них підходять тільки два. Часто це ще й вдача. Потім тоненьким олівцем наношу малюнок. Але це тільки приблизна візуалізація. Далі шукаю початок малюнка. Я навчилась бачити місце звідки потрібно починати, a далі акуратно, зосереджено і повільно працюю.

Портрет Мони Лізи – моя найкраща робота i я працювала над нею найдовше – півтора місяця. Картину всі знають і, ясна річ, я не могла зробити її будь-як. Tе, що у мене б там щось не вийшло не було б виправданням для мене. Починала її 4 рази. Писанку хотіли викупити, але вона у приватній колекції замку і не продається.

Географія моїх робіт починається від Владивостока і завершується США. Писанки з портретами Віктора Ющенка та Володимира Кличка замовляли як подарунок для них. Зараз моя остання робота – теж подарунок. Але поки не буду розповідати.

За писанкою потрібно доглядати. Я працюю на звареному яйці, тобто серединка залишається. Зрозуміло, що з часом яйце може видавати запах, але мінімальний. Жовток всередині висихає і стає твердим. Якщо він калатається, то може розбити яйце із середини. Спочатку кілька моїх подарованих робіт так і розбивались. Або ж друзі ставили їх на дно склянки і тиск всередині теж трощив яйце. Тому зберегти писанку впродовж років – теж завдання. Всі колекційні шкрябанки зберігаються у замку під колбами, на підставках.


5 цікавих фактів про писанку Тетяни Бартош


I

Мисткиня не робить двох однакових робіт. Всі – у одному екземплярі.

II

За 20 років Тетяна створила до 50 унікальних робіт.

III

Дев’ять років тому запатентувала авторську техніку і щорічно робить внески в “Укрпатент”.

IV

Найскладніше шкрябати орнаменти, тому що на круглому яйці важче зробити все симетрично.

V

Для того, щоб створити писанку Тетяна використовує яйце, олівець і лезо.


Іванна Стець, Varosh

Фото: Карл Смутко

30 квітня, вт, 12:05     0 465

Коментарі:



Залишаючи коментар, будь ласка, пам’ятайте, що зміст і тон Вашого повідомлення можуть зачіпати почуття реальних людей, які безпосередньо чи опосередковано мають відношення до цієї публікації.
Відправити